På Stockholm Science and Innovation School är Tilda Stenback en av fyra tjejer bland 27 elever i teknikklassen. Men att vara fler tjejer hade inte skadat, enligt 18åringen.
Vi möter Tilda på Elektronikmässan i Kista. För Tilda, som till sommaren tar studenten, var valet av just en teknisk utbildning naturlig.
– Min pappa är programmerare och lärde mig att blockprogrammera när jag var jätteliten. Men jag har också påverkats mycket av sociala medier, just inför mitt gymnasieval. Det som gjorde att jag tog steget att söka en teknikutbildning var att jag fick upp kontot Girls in STEM, på TikTok.
Andelen killar dominerar teknikutbildningarna på gymnasiet. Och just andelen killar vs tjejer var något som Tilda trodde skulle påverka henne mer än vad det faktiskt gjort.
– Jag trodde det skulle vara mer utmanande att vara i minoritet. Vi är fyra tjejer och 23 killar i klassen. Men det har aldrig varit några problem, även om det skulle vara väldigt kul att vara fler tjejer.
Att kompetensbristen är tydlig inom elektronikindustrin råder det ingen tvekan om, det visar även vår värdekedjeanalys. När Tilda får frågan kring hur man kan locka fler ungdomar till teknikämnena, betonar hon vikten av tidig exponering.
– Evenemang som de här mässorna tror jag är avgörande för att visa unga vad som är möjligt att göra. Jag tror man måste fånga intresset tidigt, så att fler väljer en teknisk utbildning på gymnasiet.
Hon fortsätter:
– Jag tror att man behöver få se att teknik inte bara handlar om att sitta och programmera. Bara att vara här på mässan gör så mycket. Det är coolt att se hur mycket olika saker man kan göra och hur många olika företag man skulle kunna jobba på i framtiden.
I en bransch som har stort behov av fler kompetenta medarbetar och mer specifikt kvinnlig kompetens, måste vi lyssna på ungdomarna själva. För saken är att för många är det luddigt vad ett arbete inom teknik, och kanske särskilt elektronik, innebär. Genom att förändra undervisningen i skolan och möjliggöra att elever kan besöka event och företag, kan vi
inspirera och attrahera fler unga människor.