Prenumerera på tips och nyheter från Smartare Elektroniksystem

Här tänds teknikintresset med trafikljus

— Jag har aldrig tänkt på att ett trafikljus innehåller så mycket teknik som det faktiskt gör och jag trodde att det skulle vara svårare med programmering än vad det visade sig vara, säger Arvid i 8D på Flahultsskolan.

Arvid är en av eleverna i klass 8 på Flahultsskolan i Norrahammar, strax utanför Jönköping. Här har kommunen beslutat att samtliga skolor ska arbeta med Naturvetenskap och Teknik för Alla (NTA) och läraren Sofia Gunnarsson har fått i uppdrag att utbilda både lärare och elever inom NTA.

— Jag är jätteglad att kommunen beslutat att vi ska samlas kring NTA och säkerställa att alla våra elever får samma kompetens och utbildning inom området. Det blir en styrka när de kommer till gymnasiet att alla ha samma kunskap med sig, berättar Sofia Gunnarsson.

NTA är ett skolutvecklingsprogram inom naturvetenskap, teknik och matematik. Programmet erbjuder teman, även kallade temalådor, som utgår ifrån kursplanerna inom ämnena biologi, fysik, kemi, teknik och matematik. Varje låda har ett tema som innehåller en utbildning för läraren, lärarhandledning och material för eleverna att laborera med. Smartare elektroniksystem har varit med och utvecklat temana Smartare produkter och Den smartare staden.

— Det är alltid utmanande att lära sig nytt utbildningsmaterial men det här är otroligt pedagogiskt uppbyggt och jag kan lära mig tillsammans med eleverna. Dessutom är det gott om material i lådorna så alla elever kan laborera själva, berättar Sofia Gunnarsson.

”Måste börja någonstans”
Materialet i temat Smartare produkter är en vidareutveckling av BBC:s elektronikkort micro:bit. Eleverna får ett kretskort med en processor som går att programmera och lysdioder med en sensor som kan känna av ljusstyrkan. Den smartare staden utgår från samma kretskort och kompletteras med bland annat ett trafikljus, en gatlykta och en temperaturmätare.

— En av de stora utmaningarna för Smartare elektroniksystem är att arbeta med kompetensförsörjning till branschen. Vi valde därför att börja redan i grundskolan och inleda ett samarbete med NTA Skolutveckling för att vidareutveckla materialet från BBC, berättar Anders Martinsen från Smartare elektroniksystem.

NTA:s skolutvecklingsprogram vänder sig till skolans huvudmän och drivs och utvecklas på nationell, regional och medlemsnivå. För att få tillgång till materialet behöver därför huvudmännen ansluta sig till föreningen NTA Skolutveckling. Därefter ges möjlighet att på regional nivå köpa in materialet och utbilda lärarna för att sedan kunna undervisa i de olika temana.

Lockar både killar och tjejer
Responsen från eleverna på Flahultsskolan har varit enkom positiv och både lärare och elever är nöjda med materialet. Om eleverna får önska kommande teman från NTA står solenergi, självkörande fordon och fler smarta produkter högt på listan.

— Det känns häftigt att kunna programmera själv och se ett lyckat resultat av det man gör. Det ger en bild av vad teknikyrket faktiskt innebär och att teknik finns i allt, säger Ida i 8C på Flahutsskolan.

— Miljövänlig teknik skulle vara spännande att lära sig mer om. Kanske en liten manick som styrs av solceller som ett tema, tillägger klasskamraten Moa.

— Min erfarenhet är att killar och tjejer lockas till yrken av lite olika anledningarna. Killar vill generellt laborera och testa mer medan tjejer ofta behöver sätta tekniken i ett större sammanhang för att bli intresserade. I de här lådorna får vi både delarna så förhoppningsvis har vi ökat deras teknikintresse, avslutar Sofia Gunnarsson.

Bild: Illustration/AB Typoform

Håll dig uppdaterad!

Prenumerera på nyheter och uppdateringar från oss på Smartare Elektroniksystem. Vårt nyhetsbrev innehåller allt från tips på kommande event till nyheter från branschen.