Prenumerera på tips och nyheter från Smartare Elektroniksystem

Regeringen ser över ny gymnasieutformning

Efter regeringens besked att man ska utreda en fullständig ämnesutformad gymnasieskola hoppas Stella Erlandsson på att en möjlighet kan öppnas för elektronikområdet. Som företrädare för Svensk Elektronik i Skolverkets programråd skulle hon gärna se ett tydligare spår för elektronik i gymnasieprogrammen, som idag saknar en tydlig plats.

Regeringen har tillsatt en utredning som ska föreslå hur en fullständigt ämnesutformad gymnasieskola kan utformas. Syftet är att skapa en mer sammanhållen och likvärdig utbildning över hela landet – och bidra med en struktur som ger eleverna tydliga ämneskunskaper och bättre förutsättningar inför högre studier och yrkeslivet.

I sitt pressmeddelande uppger regeringen att bakgrunden till utredningen är att dagens system upplevs som fragmenterat och spretigt och där vissa ämnen inte är direkt relaterade till programmets huvudinriktning. En fullständigt ämnesutformad gymnasieskola ses därför som ett sätt att öka tydlighet, kvalitet och långsiktig relevans.

Perspektiv från akademin                              
Stella Erlandsson, till vardags samverkanskoordinator vid Högskolan i Halmstad, är som företrädare för branschorganisationen Svensk Elektronik ledamot i två av Skolverkets råd – ordinarie ledamot för El- och energiprogrammet och ersättare i rådet för Teknikprogrammets fjärde år. Hon hoppas på att regeringens utredning ska leda till förändringar som gynnar elektronikindustrin då varken teknik- eller naturvetenskapsprogrammet idag har en inriktning mot elektronik, med undantag för några enstaka kurser eleven själv kan välja till. Ännu har utredningen inte börjat, men Stella hoppas att det ska ges möjligheter.

– Det här kan bli en möjlighet att äntligen få till en förändring som är till nytta för elektronikindustrin. Det är dock alldeles för tidigt att veta hur utredningen kommer vara utformad och vad den kommer leda fram till. Enligt pressmeddelandet planeras fokus ligga på studieförberedande program. Min förhoppning är i så fall att det också kommer finns möjligheter för att till exempel utöka Teknikprogrammet med en ny inriktning mot elektronik. Då är det även viktigt att nå ut med information till ungdomarna om de möjligheter deras val av utbildning ger. För det är lika viktigt att de som inte väljer en ingenjörsutbildning ändå vet vad de väljer bort. Alla passar naturligtvis inte för ingenjörsyrket, men alla ska vara informerade.

Hur arbetar Stella för att påverka?
Både i sin roll i Skolverkets råd och i andra sammanhang arbetar Stella Erlandsson med att lyfta fram både elektronikens betydelse och behovet av tydliga utbildningsvägar. Genom att vara engagerad i programråden arbetar hon för att synliggöra elektronik på gymnasienivå, men passar även på att peka på vikten av möjligheter till vidareutbildning.

– Alla nivåer behövs för Sverige – vi behöver upprätthålla kunskap, kunna genomföra grundforskning och bidra till både väl fungerande värdekedjor och spetskompetens. I programråden är det begränsade påverkansmöjligheter, många olika yrken ska företrädas och ramarna för utbildningarna är ganska fasta. Men långsiktigt ger arbetet avtryck och genom att vara engagerade kan vi fånga de tillfällen till förändring som erbjuds.

Samtidigt finns också andra vägar att påverka. Genom informationsträffar med studie- och yrkesvägledare syns ett tydligt behov av mer kunskap om ingenjörsutbildningar och de karriärmöjligheter som de leder till.

– Engagemang, kommunikation och information känns viktigare än någonsin. Det finns många bra utbildningar på högre nivå idag för ingenjörsroller som industrin efterfrågar. Utmaningen är att de högre utbildningarna har få sökande. Om vi ska kunna ändra på det menar vi att ungdomarna behöver få bättre kunskaper om elektronik redan på gymnasiet, och allra helst ännu tidigare, för att kunna göra medvetna val som ökar antalet sökande till ingenjörsutbildningarna.

Hjälp till att påverka
Utbildningarna har länge haft svårt att locka sökande, trots att elektronik är en grundförutsättning i samhället. Men nu verkar möjligheten att påverka gymnasieskolans struktur finns.  

Vad behöver eleverna kunna? Finns det ett behov av en inriktning relaterad till elektronik på gymnasienivå? Och, hade du kunnat tänka dig att fungera som bollplank i frågor som gäller elektronikämnet inom gymnasieutbildningar?  

Hör av dig till Stella på [email protected]

Relaterade inlägg

Håll dig uppdaterad!

Prenumerera på nyheter och uppdateringar från oss på Smartare Elektroniksystem. Vårt nyhetsbrev innehåller allt från tips på kommande event till nyheter från branschen.